Sprzedaż internetowa osiągnęła rekordowe zyski w okresie pandemii, niemniej jednak już wcześniej wiele osób decydowało się na zakup ubrań czy sprzętu AGD i RTV w sieci. To wygodny i szybki sposób robienia zakupów, możliwy z praktycznie każdego miejsca na ziemi. Dodatkowo towar oferowany w sieci, jest często dostępny w dużo niższej cenie, niż w sklepie stacjonarnym.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie http://www.fbs.com.pl/
Sklep internetowy – co to takiego?
Czym właściwie jest sklep internetowy? Najprościej rzecz ujmując, to strona internetowa, na której prezentowane są różnego rodzaju towary. Często dostępna jest opcja wirtualnego koszyka, dzięki czemu nie ma potrzeby otwierania kilkunastu podstron z interesującymi nas produktami. Wystarczy włożyć je do takiego koszyka, a przed finalizacją transakcji wybrać to, co chcemy kupić. Częścią sklepu internetowego jest także formularz zamówienia, w którym podaje adres, dane kontaktowe oraz wybieramy opcję płatności. Opcjonalnie sklep może posiadać forum lub czat, jednak obecnie coraz częściej spotykane jest odesłanie do takich portali, jak Facebook czy Instagram.
Sklep internetowy – zaplecze techniczne
Fizycznie sklep internetowy, to domena zakupiona na konkretnym serwerze. Warto dobrze przemyśleć szatę graficzną sklepu tak, aby nie tylko nawiązywała do sprzedawanego towaru, ale także umożliwiała intuicyjne poruszanie się po sklepie. W tym celu warto zdać się za profesjonalnego grafiką, który zadba o wszystkie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony detale. Dobrze przygotowana strona, to także mniejsze ryzyko jej awarii, co może wiązać się z utratą części klientów. Warto mieć także na uwadze, że obecnie jesteśmy przyzwyczajeni do stron wysokiej jakości. Dlatego nawet rewelacyjny towar może się sam nie obronić, jeżeli strona będzie przygotowana w sposób niestaranny.
Sklep internetowy – aspekty prawne
Sklep internetowy można prowadzić we wszystkich dopuszczalnych polskim prawem formach, poza spółką partnerską. Pierwsze kroki w związku z otwarciem sklepu internetowego, będą zatem zależały od wybranej formy działalności – rejestracja w CEIDG dla jednoosobowej działalności gospodarczej i spółki cywilnej albo w KRS dla jednej ze spółek prawa handlowego.
Aspekty prawne – VAT
Należy także pamiętać o złożeniu we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym, formularza VAT-R. Aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji, należy tego dokonać najpóźniej na dzień przed rozpoczęciem sprzedaży. Nie zawsze jednak warto być czynnym podatnikiem VAT. Dotyczy to w szczególności osób, których działalność:
- generuje niskie lub zerowe koszty;
- polega na sprzedaży wyrobów rękodzieła – ale pod warunkiem, że materiały do jego wyrobu również są dostępne w relatywnie niskich cenach;
- skierowana jest w głównej mierze do osób fizyczne, które takich zakupów nie mogą odliczyć od podatku VAT.
W przypadku sklepu generującego duże przychody, którego oferta jest skierowana także do osób prawnych oraz wykorzystywane są materiały od zewnętrznych dostawców, a nakłady na samo prowadzenie sklepu są relatywnie wysokie, bardziej opłacalne jest bycie czynnym podatnikiem VAT.
Aspekty prawne – podatki
W przypadku prowadzenia sklepu internetowego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej albo spółki cywilnej, możliwy jest wybór między ryczałtem, zasadami ogólnymi oraz podatkiem liniowym. Dla początkującego sprzedawcy, najbardziej opłacalny może okazać się 3% ryczałt. Podatek nie tylko będzie stosunkowo niski, ale także formalności z nim związane będą miały minimalny charakter. Ryczałt wyklucza jednak definitywnie możliwość rozliczenia kosztów. Tej formy opodatkowania nie można także łączyć z uzyskiwanie przychodów z działalności, wykluczonej z tej formy opodatkowania. Opodatkowanie według skali, upoważnia z kolei to wielu ulg, które nie są dostępne przy podatku liniowym. Wybierając optymalną formę opodatkowania, warto kierować się przede wszystkich kryterium przychodu, jaki sklep internetowy generuje. Oczywiście formę opodatkowania można z czasem zmodyfikować.
Aspekty prawne RODO
Prowadząc sklep internetowy, bez względu na jego formie prawną, należy bezwzględnie stosować się do zasad wynikających z rozporządzenia RODO. Klienci mają zatem prawo do wglądu, modyfikacji, przeniesienia oraz żądania usunięcia swoich danych z bazy danego sklepu. Warto informację o RODO zawrzeć np. w formularzu zamówienia i opatrzyć okienkiem do obowiązkowego kliknięcia.
Temat szerzej opisano w serwisie http://www.malopolski.com.pl/
Sklep internetowy – marketing
Warto już na początku zadbać o promocję swoich towarów w sieci. Promocja ta może mieć różne formy i zależy tak naprawdę w dużej mierze od rodzaju oferowanego towaru. Dostępne obecnie narzędzia, dają ogromne pole manewru. Można prowadzić fanpage na portalu Facebook lub Instagram, pisać bloga, czy udzielać się na forach tematycznych. Jeżeli sami nie wiemy, jak efektywnie promować swoje towary, na rynku działa wiele agencji, które zajmują się profesjonalnie promowaniem towarów i usług w sieci. Warto rozważyć współpracę z jedną z takich agencji.