Łódki płaskodenne zazwyczaj kojarzą się z wyprawami wędkarskimi, podczas których sprawdzają się ze względu na ich stabilność. Mnóstwo osób nie wie, że łódki płaskodenne pełnią również inną, bardzo odpowiedzialną funkcję. Wykorzystywane są na wodzie przez służby takie jak policja, straż pożarna czy WOPR. Dlaczego? Ponieważ w sytuacjach kryzysowych nie ma czasu na problemy ze sprzętem, a łódki płaskodenne to synonim solidności i niezawodności. Konkretne zapotrzebowania służb wymagają konkretnych rozwiązań. Płaskie, lekko, podgięte w części dziobowej dno umożliwia łatwy dostęp do brzegu, a platforma o dużej powierzchni usprawnia przeprowadzenie akcji. Budowa łódek płaskodennych ułatwia też podejmowanie ludzi, zwierząt i przedmiotów z wody, a jest to wyjątkowo potrzebne służbom.
Jaki silnik zaburtowy dla łodzi płaskodennej?
Łódki płaskodenne mogą poruszać się bardzo szybko, zależy to jednak od rodzaju silnika, który się do nich zamontuje. Silniki zaburtowe ze względu na swoją funkcjonalność, lekkość i łatwość zarówno w montażu, jak i demontażu są dobrym wyborem. Umieszcza się je w studzience kokpitowej lub na paweży. Dobór ich pojemność powinien zależeć przede wszystkim od wymiarów łodzi. Najlepiej jednak wybrać silnik zaburtowy o większej pojemności w stosunku do masy łodzi. Będziemy mogli podziękować sobie za tę decyzję, gdy napotkamy na niekorzystne warunki atmosferyczne. W przypadku małych łodzi wystarczyć może silnik zaburtowy o mocy czterech, sześciu czy ośmiu koni mechanicznych. Silniki z większą mocą poradzą sobie z większymi jednostkami, pozwolą jednak na uzyskanie mniejszej prędkości maksymalnej.
Istotny element, czyli śruba silnika zaburtowego
Bardzo ważnym kwestią jest wybór śruby silnika zaburtowego. Błąd popełniony przy jej doborze, może słono kosztować, nawet przeciążenie silnika! Przed kupnem należy wziąć pod uwagę rodzaj jednostki pływającej i jej wyporność. Powinna być odpowiednio dopasowana tak, by silnik mógł pracować na optymalnych obrotach. Parametry śruby, które trzeba wziąć pod uwagę to skok, średnica i materiał. Średnica to odległość, która mierzy się w poprzek okręgu, jaki zataczają końce łopatek podczas obrotu śruby. Z kolei skok to odległość, jaką śruba pokonałaby podczas jednego obrotu, poruszając się w miękkim ciele stałym. Dzięki dużemu skokowi można płynąć szybciej, ale w przypadku większych jachtów trzeba zastosować mniejszy skok, tak aby śruba poradziła sobie z uciągiem masy. Jeżeli chodzi o materiał, to najczęściej śruby tworzy się z aluminium. Ich zaletami są: wysoka odporność na korozję, moc i łatwość w naprawianiu. Nie dorównują one jednak trwałością śrubom ze stali nierdzewnej. Materiał ten jest na uszkodzenia mechaniczne, zarysowania, uderzenia. Śruby z niego wykonane umożliwiają również na większe przyśpieszenie. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że uderzenie taką śrubą o przeszkodę może wywołać bardzo duże uszkodzenie, nie tylko samej śruby, ale również pozostałych elementów przekładni i wałka napędowego.